Nutiseadmete üha kasvava populaarsuse valguses on ettevõtjatele avanenud ka uued võimalused oma tooteid ja teenuseid tarbijateni viia. Kui koduleht on iga ettevõtja jaoks muutunud justkui hügieeninõudeks nagu kätepesu ning selleta on keeruline sihtgrupini jõuda, siis üha enam leiavad ettevõtjad ennast mõtlemast ka mobiilirakendusest.
Kuigi suurem enamik meist on mobiilirakendustega kokku puutunud ja kasutame neid igapäevaselt, siis endiselt on palju ettevõtjaid, kes selleni jõudnud pole. Lausa 90% esmastest toodete/ettevõtete otsingutest teevad eestlased mobiiliseadmest. Aga kas sellegipoolest iga firma ikka peaks oma mobiiliäpi tegema?
Avame mobiilirakenduste tagamaid – mis need on, milleks neid vaja võiks minna ja kui kulukaks võib see investeering osutuda. Anname sulle ideid, millele mõelda enne otsuse tegemist, sest kas tasub ikka mobiilirakendus luua lihtsalt sellepärast, et kõigil teistel ju on?
Mis on mobiilirakendused?
Mobiilirakendused on spetsiaalselt nutitelefonidele ja tahvelarvutitele loodud tarkvara, mis eeldavad nutiseadmesse alla laadimist. Erinevalt tavalisest tarkvarast, mis töötab lauaarvutites ja sülearvutites, on mobiilirakendused optimeeritud väiksematele ekraanidele ja puutetundlikule kasutamisele.
Mobiilirakenduste eripära
Mobiilirakendused pakuvad mitmesuguseid funktsioone, alates sotsiaalmeediast ja meelelahutusest kuni professionaalsete tööriistadeni, pakkudes kasutajatele mugavat ja kiiret ligipääsu soovitud tegevustele otse oma mobiiliseadmetest.
Esialgu olid mobiiliäpid eelkõige kindlate funktsioonide pakkumiseks, näiteks e-kirjade, kalendri, kontaktide ja ilmateadete jaoks. Äpid olid tihti seadmepõhised ning tulid juba seadmega kaasa. Mida populaarsemaks muutusid nutiseadmed, seda enam hakati nägema mobiilirakendustes võimalust eraldiseisvaks äriks. Tänaseks on mobiilirakendused muutunud täiesti tavaliseks igas nutiseadmes pakkudes meelelahutust, navigatsiooniabi, mobiilset pangandust, e-poodides ostlemist ja palju muud.
Kui veebis on võimalik liikuda paljude erinevate kodulehtede vahel, siis mobiilirakendus on fokusseeritud ühele ettevõttele, teenusele või tegevusele. See annab võimaluse enda klientidega otse suhelda, pakkuda neile kontsentreeritud tegevusi ja eemaldada segajad. Mobiiliäpis saab kasutaja teha vaid seda, millised võimalused on äpi omanik andnud. Kuigi funktsioonid on piiratud, siis sellest olenemata võib see luua kasutajale hindamatu kogemuse.
Milles seisneb mobiilirakenduste väärtus?
Mobiilirakendused pakuvad tarbijatele kiiret ja mugavat ligipääsu erinevatele teenustele ja infole otse nende nutiseadmetes. Need võimaldavad ettevõtetel suurendada kliendibaasi ja viia kasutajakogemus ning kliendisuhe uuele tasemele.
Mobiilirakendused on olulised ka turunduse ja brändinguga seotud strateegiates. Äppide kaudu on lihtsam kaasata oma kliente, anda edasi brändi olemust ning ehitada lojaalset kliendibaasi. Lisaks võivad need suurendada töö efektiivsust, andes kasutajatele tööriistu, mis lihtsustavad ja kiirendavad igapäevaseid tegevusi.
Kui äpp on enamat kui turunduskanal, siis annab see ka suurema ligipääsu nutiseadme funktsionaalsusele pakkudes võimalust ühendada füüsiline ja virtuaalne kogemus.
Kuidas mobiilirakendus võib aidata kaasa äri kasvule ja klientide kaasamisele
Mobiilirakendus võib oluliselt kaasa aidata äri kasvule ja klientide kaasamisele. Hästi loodud äpp aitab kauem kliendi tähelepanu hoida.
Esiteks, see võimaldab ettevõtetel pakkuda kiiret ja mugavat teenust oma klientidele, mis suurendab kliendirahulolu ja lojaalsust. Klientide tähelepanu ei haju ning äpis ei konkureeri sinu info kellegi teise infoga.
Teiseks, rakendused võimaldavad koguda väärtuslikke kasutajate käitumise andmeid, mida saab analüüsida ja kasutada sihitud turundustegevustes. Mida paremini oma klienti mõistame, seda efektiivsemalt saame nende kasutajakogemust kujundada.
Lisaks, mobiilirakendused toetavad ka personaalsemat suhtlust tarbijatega. Need võimaldavad pakkuda isikupärastatud pakkumisi ja infot, mis on asjakohane just konkreetsele kasutajale. Nii on sul võimalik korraldada erinevaid turunduslikke aktsioone kaasates vaid konkreetseid kliendigruppe.
Edukaid mobiiliäppe laiast maailmast
Nagu mainitud, siis mobiiliäppe on kõiksuguseid – mõni lubabki teha vaid ühte kindlat tegevust, teine aga pakub lihtsalt informatsiooni, kolmas pakub juba rohkem funktsioone. Vaatame veidi lähemalt, milliseid mobiiliäppe on loodud…
- Sotsiaalmeedia platvormid – enamik meist kasutab sotsiaalmeedia äppe lausa igapäevaselt. Sõpradega suhtleme Facebook Messengeris, Instagramis jagame pildijäädvustusi oma tegemistest ja TikTokis veedame aega videosid vaadates. Sotsiaalmeedia platvormide eesmärk on eelkõige soodustada suhtlemist ja elusündmuste jagamist.
- E-kaubanduse mobiilirakendused – ehk oled hotelli broneerinud Bookingu kaudu? Või soetanud jalatseid Zalandost? Või toitu tellinud Wolti kaudu? Paljud tooteid ja teenuseid pakkuvad ettevõtted on loonud enda kaupade jaoks mobiilirakenduse, kust on mugav tooteid avastada ning soetada. Tihti võimaldavad sellised rakendused ka lemmikuid salvestada, tellimusi hallata ja pakkumistel silma peal hoida. Mõnel on rakenduse kasutajatele lausa täiendavad soodustused.
- Hariduslikud mobiiliäpid – üha populaarsemaks muutuvad hariduslike eesmärkidega mobiiliäpid. Mitte ainult ei koonda need väärtuslikku infot, aga ka aitavad rakendada efektiivseid õpimeetodeid. Näiteks Duolingo on populaarne keeleõppe rakendus ning MindValley pakub rohkelt veebiloenguid.
- Tervise/elustiili rakendused – paljudel nutiseadmetel on terviseäpp juba tehaseseadetes sees, lisaks saab muidugi alla laadida rakendusi, mis aitavad liikumist ja toitumist jälgida, pakuvad treeningkavu ning annavad nõu vaimse tervise osas.
- Finants ja produktiivsuse äpid – suur osa eestlasi on kindlasti harjunud kasutama mobiilipankasid, aga erinevate äppide abil on võimalik ka oma eelarvet ja investeeringuid manageerida.
- Mängud ja meelelahutus – kes meist ei teaks populaarseid mänge nagu Angry Birds. Selliste rakenduste eelkäijaks võib lugeda nostalgilist Nokia ussimängu. Juba nupuga telefonidel olid nö erinevad rakendused.
- Navigatsioonirakendused – ei kujuta meist keegi vist ette, et täna peaksime reisides veel suure kaardi lahti voltima. Navigatsiooniäpid nagu Waze ja Google Maps on saanud meie igapäevaelu osaks.
Kindlasti on veel palju äppe, mille kategoriseerimine on juba keerulisem. Selge on see, et vähe on neid, kellel ei ole igapäevaselt kaasas nutitelefoni ja äppidele kliente leidub.
Enne mobiiliäpi tellimist…
Enne mobiilirakenduse tellimist on oluline mõelda mõningatele võtmetähtsusega aspektidele, et tagada ootustele vastav tulemus.
Esiteks, on vajalik selge visioon ja eesmärgid, mida soovid rakendusega saavutada. Küsi endalt – millist kasu saavad minu kasutajad ja miks peaksid nad äpi kasutusele võtma?
Teiseks, tuleb määratleda sihtrühm, kellele rakendus on suunatud ehk kes on sinu kasutajad.
Kolmandaks, tuleb valida sobiv platvorm (iOS, Android või mõlemad) ning arendusviis (natiiv-, hübriid- või veebirakendus).
Samuti on oluline arvestada arenduse maksumuse ja ajakavaga ning leida usaldusväärne arenduspartner, kes suudab tehnilised nõuded täita ja pakkuda kvaliteetset teenust. Kaasa projekti asjatundjaid, kes aitavad tuvastada võimalikke riske ja optimeerida arendusprotsessi.
Mobiilirakenduse arendamise kulud
Kindlasti huvitab sind, kui palju ühe mobiilirakenduse arendamine maksab. Kahjuks on sellele vastuse andmine nagu kristallkuulilt ennustamine, sest ühest vastust lihtsalt ei ole. Väga palju sõltub sinu eesmärkidest ja ambitsioonikusest.
Mobiilirakenduse hind kujuneb enamasti kahest komponendist – arenduse mahust ja tunnihinnast. Keerukamatel juhtudel võib võrrandisse lisanduda eraldi kujundaja töö, testija, SEO spetsialist või veel mõni spetsiifilise töötaja, kes konkreetset rolli antud projekti juures mängib ning kelle töö hinnastamine võib erineda arendaja hinnast.
Kuna mobiilirakendus on rätsepatöö, siis iga soov mõjutab hinda. Mida lihtsam äpp ja väiksem funktsionaalsus, seda soodsam see ka on. Äppide hinnad algavad mõnest tuhandest eurost ning ülemist piiri määrata pole võimalik. Näiteks mängude arendamine on keskmisest ajamahukam ja pole ime, kui hea mängu arendusse kulub sadu tuhandeid eurosid, kui mitte miljoneid.
Lisaks funktsionaalsusele ja disaini keerukusele tuleb hinna puhul mängu ka tehniliste lahenduste otsused. Näiteks sõltub kulu sellest, kas äpp on erinevatele platvormidele native või valitakse hübriidlahendus. Asjatundlik arendaja oskab õigeid küsimusi küsides ka adekvaatse hinnapakkumise koostada.
Native äpp versus hübriidäpp
Mobiilirakenduste arendamisel on kaks peamist lähenemist: native rakendused ja hübriidäpid.
Native rakendused arendatakse spetsiaalselt kindlatele platvormidele nagu iOS või Android, kasutades ära seadme riistvaralist potentsiaali ja pakkudes seeläbi sujuvamat kasutajakogemust. Seevastu hübriidäpid loovad ühise aluse veebitehnoloogiate abil, mis võimaldab neid kiiremini ja soodsamalt arendada ning käivitada mitmel platvormil, kuid see võib piirata juurdepääsu teatud seadmespetsiifilistele funktsioonidele.
Valik sõltub eelarvest, ajakavast ja soovitud rakenduse funktsioonide ulatusest.
Ära astu ämbrisse
Nagu iga tarkvaraarenduse protsessi juures, on ka mobiiliäpi arendamisel ohukohti. Kui vajakajäämisi juba arenduse protsessis ennetada, saab kindel olla, et tulemus on oluliselt lähemal ootustele ja parandusringe vähem.
Millele tuleks mõelda?
Kasutajakogemus on elulise tähtsusega
Jah, rakenduse seisukohast on kasutajakogemus tõesti elu või surma küsimus. Kui äppi ei ole mugav kasutada, siis see kasu ei teeni, sest kliendid lihtsalt kustutavad selle oma seadmest. Kuigi visuaalselt võib rakendus olla imeilus, siis seda ei saada edu, kui navigeerimine on keeruline ja vajalik raskesti leitav.
9 korda mõõda, 1 kord lõika
Sellist vanasõna võib julgelt rakendada mobiiliäpi testimise kirjeldamiseks. Testi, testi ja testi veelkord. Võimalusel testi täitsa võõraste inimeste peal, kes annavad sulle ausat tagasisidet. Mida vähem on live rakenduses vigu, seda parema esmamulje kasutajatele jätad.
Kulud vs tulud
Tihti ei mõelda, kuidas rakendus tulu hakkab teenima. Isegi juhul, kui sa äpi kaudu ei müü tooteid või teenuseid, siis võib äpiga tulu teenida teisitigi. Näiteks on võimalik müüa reklaami oma rakendusse, müüa ligipääsu rakendusele või pakkuda osaliselt tasulist sisu. Ka olukorras, kus tegemist on turundusliku vahendiga, võib siiski pakkuda täiendavat sisu kasutajatele teemakohaste sisuturunduslike artiklite või blogipostitustega teenides äpiga raha.
Hooldus on jätkusuutlikkuse alus
Nii nagu koduleht vajab hooldust, vajab seda ka sinu rakendus. Hoia oma rakendus asjakohane ja turvaline, analüüsi selle tehnilist tervist ja tee vajadusel parendused. Nii säilitad oma kasutajate silmis usaldusväärsuse ning kaitsed ka iseend andmelekete eest. Hooldades rakendust igakuiselt, on hoolduse kulu kindlasti madalam, kui hiljem probleemide likvideerimisele kuluv ressurss.
Tahaks odavamalt
Selgelt on mobiiliäpi puhul tegemist märkimisväärse investeeringuga, sest kvaliteetne rakendus maksab rohkem kui paljude ettevõtete aastane turunduseelarve. Kuigi veebist võib leida tööriistu lihtsamate äppide loomiseks, siis täna on need siiski üsna limiteeritud võimekusega ning tulemus jääb pigem amatöörlik.
Piiratud eelarve juures soovitame kõik võimaliku suunata kvaliteetsesse veebiarendusse. Nii oled sa siiski klientidele veebis leitav ning kvaliteetne koduleht on rohkem kasuks, kui poolik veebileht ja nigel rakendus.
Mobiilirakenduste turg on alles lapsekingades ning mida enam areneb meie nutiseadmete võimekus, seda enam tekib uusi võimalusi rakenduste loomiseks. Olgu siis soov äpiga uut äri alustada või sellega olemasolevat edendada. Turu arenedes tekib juurde ka arendajaid, mis aitab hetkel veel investeeringu alla kvalifitseeruva tegevuse muuta soodsamaks ja kättesaadavamaks.
Kui sul ei ole väga tugevat äriideed mobiiliäpi loomiseks või ülearu suurt turunduseelarvet, et uut promokanalit arendada, siis soovitame hetkel rakenduse arendamise tulevikku lükata. Kindlasti on tulevikus äppide tegemine sama lihtne nagu täna kodulehtede loomine, aga hetkel veel peab äpi kasuks otsustamine olema äriliselt strateegiline otsus.