Mobiilirakendus, suupärasemalt ka mobiiliäpp või lihtsalt äpp, on nutitelefonidele, tahvelarvutitele ja muudele mobiilseadmetele mõeldud tarkvara. Üldjuhul levitatakse selliseid rakendusi spetsiaalsete platvormide kaudu nagu näiteks Apple’i App Store, Google Play, Windows Phone Store ja BlackBerry App World.
Mobiiltelefonide kasutamisest on saanud lahutamatu osa meie igapäevasest elust. Juba ainuüksi Eesti mobiiltelefonide kasutamise näitajad on muljetavaldavad. Statistikaameti uuringu kohaselt 1,05 miljonit Eesti inimest kasutavad just mobiili internetis käimiseks. Ning suisa 97% Eesti noortest vanuses 16-24 aastat kasutab internetis käimiseks vaid mobiili.
Mõtlemapanev tulemus! Kui lisada siia, et maailma mastaabis on juba kolmest inimesest kahel taskus telefon, siis pole imestada, et mobiilsed tehnoloogiad ja mobiilne internet kujutavad endast tänasel päeval ülikiirelt kasvavat turgu. E-kaubandus ei ole siin erandiks, mis tähendab, et ettevõtete võimalused mobiilirakenduste abil kasu lõigata on väga suured.
Mobiilirakendusi on kahte liiki – native äpid ja hübriidäpid.
Native äpid on kohandatud rakendused platvormi jaoks, kus need töötavad, näiteks iOSi või Androidi jaoks, ning nende eeliseks on kiirus ja kasutajamugavus. Need mobiilirakendused võimaldavad samuti täielikult ära kasutada mobiiltelefoni riistvara: kaamerat, güroskoopi, GPSi ja teisi lahendusi.
Native äpp tuleb kirjutada iga platvormi jaoks eraldi ning sisuliselt koodi jagada ei saa, mis teeb native appist kallima lahenduse kui hübriidäpist. Siiski on eraldiseisval mobiilirakendusel mitmeid eeliseid hübriidversiooni ees. Näiteks on võimalus see üles panna Google Play poodi ning App Store’i, mis aitavad rakendusel ka paremini levida ning tagada selle, et kasutajad salvestavad selle enda telefoni.
Hübriidäpp on sisuliselt veebileht, mistõttu see ei ole nii kiire kui native äpp, samas eeliseks on see, et ei pea iga platvormi jaoks eraldi rakendust kirjutama. Seetõttu on rakenduse loomine ja edaspidine haldamine kiirem ja seetõttu ka soodsam. Suurimad hübriidäpi puudused on seotud kasutajakogemusega (UX). Kuna äpp peab töötama mitmel erineval mobiiliplatvormil, on intuitiivsus häiritud ning tekib vastuolu disaini, omaduste ja funktsioonide vahel.
Mis eelise mobiilirakendused ettevõttele annavad?
NÄHTAVUS
Äpi loomine annab ettevõttele juurde nähtavust. Mobiilirakendused kasutavad täielikult ära mobiiltelefoni riistvara ja erinevaid andureid. Saate oma klientidele saata tõuketeateid (“push” teated) ja pakkuda lisafunktsioone, näiteks GPS-funktsioone, QR-koode, podcaste. See tähendab, et kliendid saavad sinu sõnumid kindlasti kätte ja sa ei pea muretsema, et sõnumid takerduvad rämpsposti. Samuti saad rakenduses pakkuda klientidele erinevaid soodustusi ning allahindlusi – see hoiab tarbijad kaasatuna.
KÄTTESAADAVUS JA KIIRUS
Üheskoos netis viibiva aja kasvuga suureneb ka internetis tehtavate ostude arv. Klientidele on oluline toote, informatsiooni, teenuse kättesaadavus ning kiirus igal ajal ja igal pool. Mobiilirakendused just seda võimaldavadki, olles tavaliselt 1,5 korda kiiremad kui mobiilsed veebilehed. Ka kasutajakogemus on selle võrra palju mõnusam, sest rakendused suudavad peale kiiruse teostada toimingud ka palju sujuvamalt, kuna mobiilirakendused salvestavad oma andmed otse kasutaja seadmesse ning seetõttu töötavad koos nutiseadme enda olemasoleva süsteemiga. Mobiilsete veebilehtede korral tuleb andmed aga veebiserveritest tõmmata, mis võib sõltuvalt võrgu kiirusest ja paketi suurusest võtta paarist sekundist minutini.
JUURDEPÄÄS
Kõik mobiilirakendused pakuvad kohest juurdepääsu. Need võimaldavad kasutajatel oma sisu kiiresti tarbida ja salvestada elutähtsaid andmeid, nii et neile on ka võrguühenduseta juurdepääs. Võrguühenduseta töötamise võimalus on rakenduse ja mobiilse veebisaidi kõige olulisem erinevus. Rakendused vajavad küll kriitiliste toimingute (nt maksed ja märguanded) täitmiseks aktiivset internetiühendust, kuid pakuvad kasutajatele põhisisu ja funktsioone ka võrguühenduseta režiimis. Samuti suudavad osad rakendused töötada teiste rakenduste taustal, mis omakorda suurendab juurdepääsetavust ja mitme erineva äpi samaaegset tarbimist.
INNOVATIIVSUS
Ka see on võimalus, kuidas silma paista – ole innovaatiline, ole esimene. Mobiilirakenduse loomine nimelt võib avada traditsioonilisele ettevõttele täiesti uusi võimalusi enda klientide teenindamiseks ning samuti võib aidata saavutada konkurentsieelise, juhul kui konkurendid veel ei ole endale äppi loonud. Erinevalt veebilehtedest, mille funktsioonid tuginevad veebilehitsejate piirangutele, saab mobiilirakendusi luua väga käepärasteks. Puutetundlik ekraan toob endaga kaasa erinevaid liigutusi nagu koputus (tap), kahekordne koputus (double tap), ekraanil liuglemine (swipe) või ekraani liigutamine (pan). Sellised liigutusliigid suurendavad kasutajamugavust, mis aga omakorda loob eelduse suuremateks müüginumbriteks.